BK Zagreb – Razdoblje 1904 do 1959

U povodu stogodišnjice postojanja

Historijat kluba
Razdoblje od 1904 do 1959 godine

Sastavio: Zdenko Kahlina

Osnivanje kluba

Meni ovaj klub puno znači, pa sam zato odlučio pisati malo o mom voljenom klubu, povijesti kluba i svim onim generacijama vozača koje su doprinjele da BK Zagreb bude jedan od najuspješnijih biciklističkih klubova u Hrvatskoj u posljednjem stoljeću.

Ovo je tek prvi blog u kojem sam opisao razdoblje od osnivanja kluba, pa sve do kraja 1950-tih godina. U sljedećim nastavcima planiram opisati svako kasnije desetljeće posebno, sve do današnjih dana.

Prvi amblem kluba iz 1909 godine.

Prvi bicikli u Zagrebu pojavili su se krajem šezdesetih godina 19. stoljeća dok je prva biciklistička organizacija Prvo hrvatsko društvo biciklista utemeljena 1885. godine (prva biciklistička utrka priređena je na Zrinjevcu 29. lipnja 1886. godine). Već devedesetih godina 19. st. biciklizam je najorganiziraniji i najmasovniji šport u Zagrebu. U početku, natjecanja su se održavala isključivo na trkalištima. Prvo biciklističko trkalište izgradio je 1891. godine Hrvatski klub biciklista Sokol, na današnjem Rooseveltovom trgu, a prvo hrvatsko društvo biciklista izgradilo je 1895. godine trkalište na Koturaškoj cesti.

Prvi bicikli u Zagrebu

HISTORIJAT KLUBA

Biciklistički klub “Zagreb” koji djeluje iz Kranjčevićeve ulice, osnovan je daleke 1904 godine, pod nazivom “Zagrebački koturaški klub ORAO”. Osnivač kluba bio je slavni biciklista u ono vrijeme EMIL MENIGA, uz pomoć ostalih sportaša. Možemo slobodno reći da je u Hrvatskoj vrlo malo sportskih klubova sa tako dugom tradicijom. Koliko je meni poznato, jedino BK Sloga iz Varaždina je klub sa dužom tradicijom. Za usporedbu, zagrebačka “BK Lokomotiva”, ove godine slavi “tek” 90-godišnjicu svog postojanja.

U svojoj 100. Godišnjoj povijesti postojanja klub je imao puno odličnih vozača i postizao vrhunske rezultate, kako u Jugoslaviji, tako i u inozemstvu. Naši vozači bili su pobjednici brojnih velikih međunarodnih utrka, koji su svojim vrijednim sportskim rezultatima krasila ovaj klub i grad Zagreb.

Na žalost danas više nema puno podataka o vozačima kluba iz tog početnog razdoblja. Iz povijesti biciklizma u Hrvatskoj, možemo pročitati nekoliko imena iz toga doba, ali na tome se sve završava. Zbog toga, ovaj vremeplov počinjem od sredine 30-tih godina, za koje razdoblje ipak postoje barem nekakvi podaci. Naime u rukama mi se nalazi knjiga koju je sastavio Vlado Šolman, a posvečena je njegovom ocu – Josipu Šolmanu. Knjiga je prepuna izrezaka iz novina sa rezultatima i izvještajima sa utrka iz doba kada je Josip Šolman dominirao biciklizmom u Zagrebu.

Kada se spomene Biciklistički klub “ZAGREB”, u to doba još uvijek „KK ORAO“ (Koturaški Klub Orao), ne možemo da ne spomenemo i najtrofejnije bicikliste ovoga kluba, prvo iz tih najstarijih generacija.

Emil Meniga

Emil Meniga jedan je od osnivača kluba, daleke 1909. godine osvojio je naslov prvaka Južnih Slavena. Bio je također prvi pobjednik brdske trke na Sljeme. To je bila prva trka na Sljeme za koju se zna, a održala se daleke 1907 godine. U to doba, još nije bilo asfalta, pa su trke u cijelosti vožene po šljunku, a tek kasnije su na svakoj serpentini postavili kocke. Danas je staza u cijelosti asfaltirana (nema više kocki), pa je time postala puno brža.

Meniga je nakon završetka svoje karijere, poklanjao (prelazni) pehar pobjedniku budućih trka na Sljeme. 1944 godine Josip Šolman (iz Zagreba) je postigao tri uzastopne pobjede na Sljemenu (1942, 1943, 1944), pa je pehar prešao u njegovo trajno vlasništvo. Meniga je nakon svoje uspješne takmičarske karijere, jedno vrijeme bio predsjednik kluba, a poslije je dugo godina ostao u klubu kao funkcioner.

1930-tih godina čelnici kluba su bili Emil Meniga, Vlado Šorak, Filip Jurčić i drugi. Najbolji vozač kluba “KK Orao” krajem 1930-tih godina bio je Josip Šolman. On je bio juniorski prvak kluba 1937., a 1938. godine je postao seniorski prvak. Josip Šolman i Rudo Prašnik su bili najuspješniji vozači KK Orla u 30-tim godinama. U to doba vozači kluba su još bili: Drago i Dušan Davidović, Josip Jaklić, Cakanić, Kabarni, Božo Kovač, Joža Klobučar, Robert Župančić i drugi.

Josip Šolman na čelu grupe (otraga su: Kahlina, Čelesnik)

Josip Šolman je još kao junior, sredinom 1930-tih godina bio najuspješniji vozač kluba. Iako je bio tek na početku svoje (uspješne) karijere, na žalost nakon nesuglasica sa rukovodstvom kluba napustio je klub na kraju 1938 godine. Naime afera je buknula kada je Emil Meniga, koji nije “volio” H.K.B. Sokol, zabranio vozačima svog kluba “Orla”, da nastupe na jednoj utrci “Sokola”. Ipak, vozači ga nisu poslušali, pa su unatoč njegove zabrane nastupili na toj utrci. Tada je Meniga kaznio svoje vozače time što je neke doživotno “isključio” iz kluba, a neke je kaznio samo “ukorom”. U toj aferi bili su uključeni vozači Josip Šolman, Drago i Dušan Davidović te Ivan Ottenhaimer. Kao posljedica ove afere, tadašnji predsjednik kluba Filip Jurčić, dao je ostavku na svoju dužnost. S obzirom na kaznu, Šolman je napustio klub i priključio se “Građanskom”, koji je kasnije postao najuspješniji klub u Zagrebu iz tog doba..

Drago Davidović je bio pobjednik poznate utrke Kroz Hrvatsku i Sloveniju koja se vozila 1939. godine. Zajedno sa svojim bratom Dušanom, bio je jedan od uspješnijih vozača u klubu.

To su bili najstariji članovi kluba iz 1930-tih godina. Iza njih dolazi sljedeća generacija, koji su pobjeđivali na utrkama u periodu za vrijeme i nakon II Svjetskog rata. Među njima najpoznatiji su bili odlični vozači iz Zagreba, kao što su: August Prosenik, Antun Metelko, Milivoj i Branko Bat, Vid Ročić, Joža Pokupec, Milan Zrinjski, Ivan Ottenhaimer, Josip Šolman, Sekulić Stjepan, Balabušić Stanko, Ivan Srša, Branko Bogović; da nabrojimo samo neka imena.

August Prosenik pobjednik poznate svjetske utrke Varšava-Prag vožene 1948. godine, vozio je u početku svoje karijere također za KK Orao.

Antun Metelko je bio reprezentativac, učesnik je velike međunarodne utrke “OKO EGIPTA” vožene 1955. godine. Antun Metelko je bio odličan zagrebački biciklista, član BK Zagreba u poslijeratnim godinama, tamo između 1946 – 1960 godine… Bio je Metelko vozač koji je uglavnom vozio za druge, a manje za svoju slavu, pa se nije proslavio velikim rezultatima u svojoj karijeri. Kustošijanac Antun Metelko, vozio je u početku za “BK Slaven“ iz Kustošije, koji se kasnije spojio sa „BK Zagrebom“.

Josip Pokupec je na klubskoj sceni dominirao u 1940-tim godinama. On je bio dvije godine za redom prvak kluba (1945, 1946), a također je 1944 pobjedio na cestovnom prvenstvu države.

Nakon oslobođenja 1945 godine, uz prihvat svih članova kluba “Orao” osnovano je novo fiskulturno društvo “TEKSTILAC”. Bilo je to zlatno doba „koturaštva“ u Zagrebu. Uz KK Orao, registrirani su bili klubovi kao što su: Građanski, Trešnjevka, Olimp, Željezničar (kasnije Lokomotiva), Pekarski, Sokol, Zagreb 1887, Slaven, i drugi.

Poslije rata 1946. godine, fuzijom četri fiskulturna društva, osnovano je novo “SPORTSKO DRUŠTVO – ZAGREB”, koje postoji i djeluje još i danas. Od tada, u sklopu tog sportskog društva djeluje i biciklistički klub “Zagreb”. 1952 godine, nakon odlaska atletskog kluba, u današnji “Dinamo”, S.D. Zagreb predalo je postojeću atletsku stazu u Kranjčevićevoj ulici, na uporabu biciklističkom klubu, sa ciljem da se izgradi prva prava biciklistička pista u Jugoslaviji.

I tako je prva prava biciklistička pista izgrađena 1955. godine. Projektant je bio inž. Milan Zrinjski iz Zagreba. Ta pista uz neke modifikacije još i danas služi svojoj namjeni i na njoj se svake godine održavaju brojna takmičenja. Konstrukcija piste je nekoliko puta bila poboljšana, a trenutno je podloga – asphalt, opet spreman za obnovu. Jedino ovih dana, nitko u gradu nema sredstava za taj skupi projekt.

Radovi na prvoj “pravoj” biciklističkoj pisti u Zagrebu 1955 godine.

Stadion “Zagreba” u Kranjčevićevoj ulici 2009 godine.

Utrke na trkalištu su bile jako popularne krajem 1950-tih godina

Na žalost, najmanje podataka o klubu, sam uspio sakupiti iz 1950-tih godina. Poznata su mi samo imena nekih vozača iz tog doba, koji su “branili” boje kluba. To je bila generacija u kojoj su bili: Milan Zrinjski, Ivan Ottenhaimer, Josip Rihtarić, Vlado Harasti, Josip Krznarić (Pepi), Branko Bogović, Ivan Ožanić, Stjepan Bilušić, Ante Murgić, Laci Jurina, Vlado Šolman, Marijan Novak i mnogi drugi…

Zlatna lista prvaka kluba iz tog doba

Godina PRVACI KLUBA
1945 Pokupec Joža
1946 Pokupec Joža
1947 Zrinjski Milan
1948 Zrinjski Milan
1949 Otteinhaimer Ivan
1950 Zrinjski Milan
1951 Rihtarić Josip
1952 Rihtarić Josip
1953 Zrinjski Milan
1954 Metelko Antun
1955 Harasti Vlado
1956 Bogović Branko
1957 Bogović Branko
1958 Bogović Branko
1959 Novak Marijan

Na trkalištu u Kranjčevićevoj 1959 godine ekipa BK Zagreba. Na slici su: Branko Bogović, Marijan Novak i Ante Murgić.

Generacija iz 1961 godine. Na slici su: Branko Bogović, Ante Murgić, Laci Jurina, Vlado Šolman i Marijan Novak.

U sljedećem nastavku ‘Historijat kluba’, sljedi generacija biciklista BK Zagreba iz 1960-tih godina…

Podijeli na: